Saturday, March 19, 2011

Review VN HALAL RESTAURANT at HCM CITY

Salam n eelloopp semua~
korang apa khabar?? aku doakan moga korang berada di dalam keadaan yang menyenangkan... :)

ok ar, aku sambung citer pasal nak wat review mengenai restaurant halal sewaktu aku di Vietnam.. nak baca kisah perjalanan aku ke Vietnam, boleh klik kat sini : Part 1Part 2, & Part 3... :)

kali nie aku nak review mengenai Restaurant VN HALAL.. :)


Nie Ar Upa Kedai Tersebut.. Kredit Gambar Kat My Ayah... :)

ok ar, kat sini makanan lebih kurang macam kat Malaysia aje rasanya.. ada 3 set menu kat sini.. iaitu Set Masakan Vietnam, Set Masakan Malaysia dan Western Style..

yang set Vietnam nie, kebanyakkan masakan asal Vietnam.. dan set Malaysia pula kebanyakkan masakan sama macam kat Malaysia.. ada asam pedas ikan siakap, kangkung goreng belacan, ada sambal belacan serta ulam-ulaman dan macam2 laie ar..

yang Vietnam pula banyak masakan Vietnam termasuk ar makanan tradisi Vietnam iaitu Pho Bo 
Phở (Vietnamese pronunciation: [fə᷉ː]  ( listen)) is a Vietnamese noodle soup, usually served with beef (phở bò) or chicken (phở gà).[1]The soup includes noodles made from rice and is often served with basillimebean sprouts, and peppers that are added to the soup by the diner.
 memang best sangat2.. dengan kuah lembu yang asli, serta ulam2 seperti daun pudina dan daun kesum perahan asam limau nipis dan cili merah potong.. membuatkan air liur yang tengok kecur ko... :)

ada 2 versi Pho Bo nie.. satu versi yang tak pedas.. hanya di bagi cili merah potong2 aje.. versi yang pedas tu memang sarat tapi tak pedas pun bagi aku ar.. :)
ada batang pisang jeruk, batang pisang muda, ulam ualaman.. memang best yang nie.. laie pun ada daging lembu yang rasa agak2 masam masin dalam tu.. kalo yang tak pedas, tak ada.. (sebab aku dah try 2-2 versi) :)

makanan kat sini agak tak berbaloi.. seriously memang tak berpatutan dengan rasa serta servis yang agak lambat.. 
tapi di sebabkan restaurant nie menjadi tumpuan pelancong yang beragama islam terutamanya dari Malaysia serta berdekatan dengan kawasan hotel, Ben Thanh Market, dan pasar malam.. memang strategik ar tempat nie..

macam aku yang duduk kat Liberty 3 Hotel, agak jauh gak ar.. kalo jalan kaki dalam 10 minit.. dan harap maklum teksi di sini tidak mahu hantar andai tempat tu agak dekat.. :)
jadi memang kena jalan kaki aje.. ^.^

berbalik pada rege makanan kat sini.. agak tak berbaloi.. nasi goreng RM9 (still cheaper then Halal At Saigon) ^.^
tapi bagi aku, rege tu memang agak mahal.. mungkin ada antara korang yang mengatakan rege tu standard.. maaf ar eik.. sebab jika nak bandingkan kuantiti makanan serta rege makanan memang tak berbaloi.. ooppsss.. lupa lak kat sini dikenakan tax sebanyak 10%... ^.^

ok ar.. rasanya tu aje kot yang boleh aku wat review.. dan yang paling best, kalo korang ke Vietnam, jangan lupa try kopi O mahupun kopi susu dorang dan nak laie best, jangan bubuh gula.. best sangat2.. masa aku kat vietnam nie, 5 arie kat cnie memang ngam ar.. minum kopi manjang.. :)
dan kopi dorang walaupun pekat likat hitamnya, tak pahit pun.. tak kelat walau sikit pun.. ada rsa manis2 asli gitu... :)

ok ar, nie alamat VN HALAL : 14 Pham Hong Thai, P. Ben Thanh, in District 1.
berhanpiran ngan Ben Thanh Market berdepan dengan taman... ^.^


Pho Bo


Yang Nie Ulam-ulam Nya.. :)

*KREDIT GAMBAR PHO BO DAN ULAM2 KAT GOOGLE.. YANG AKU PUNYA TAK SEMPAT NAK SNAP AKU DAH TIBAI... :"> *


ps : Insya Allah, Andai Umor Panjang, Ada Rezeki Lebih Aku Ingin Kembali Ke Sana Semula.. Menikmati Kopi Ais Tanpa Gula Yang Memang Tak Dapat Nak Di Luahkan Dengan Kata2... ^.^

Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

1 comment:

Hafizmd said...

Nmpak mmg sedap...tp lagi sedap kalau dpat makan..hehe

Best tu p jalan2 vietna,...insyaAlllah akan kembali dtg sini nak bace pengalaman jalan2 tu...

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)