Friday, March 18, 2011

Holiday Ke Vietnam Part 3 - Cu Chi Tunnel... :)



Salam n eelloopp semua~
apa khabar korang semua??
arie nie aku terajin sikit nan sambung update mengenai perjalanan aku ke VIETNAM... :)

kalo arie tu aku citer perjalanan ke Delta Mekong, arie nie mau sambung perjalanan ke CU CHI TUNNEL.. iaitu terowong bawah tanah yang di ginakan oleh askar2 komunis dan sampai skang askar2 komunis banyak berkawal di sekitar terowong ini... :)


Nie ar peta terowong tersebut.. 

kalo korang ikut tour kat sini dalam USD8 (RM24++) tuk tour 1 arie dan kalo nak half day aje dlam USD6 (RM18++) tuk seorang eik... :)

kalo tour seharian korang akan di bawa melawat kawasan tokong yang di gunakan oleh kaum yang di kenali sebagai KAUDAI.. Kaudai nie adalah sejenis anutan agama yang di campur daripada Buddha, Hindu, Kristian dan agama asal negara Vietnam itu sendiri.. kawasan ini hanya menganut agama ini.. :)

pas balik daripada sini, kita akan terus ke Cu Chi Tunnel nie.. tapi sebelum tu, kita akan singgah di tempat makan tuk lunch dan seperti biasa kami bawak bekal roti serta air mineral... :)

pas makan dalam 1 jam macam tu, kami meneruskan perjalanan ke Cu Chi Tunnel.. bayaran tuk masuk adalah 80,000VD (RM11++) seorang.. ada tourist guide yang baik hati akan menyenangkan kita dengan mengumpulkan semua duit sape2 yang nak masuk tuk belikan tiket. jadi kita tak akan berebut2... :)

masuk aje kita akan lalu terowong modern yang tuk sampai ke pintu masuk utama.. sebelum masuk, kita akan di lekatkan pelekat tuk menandakan kita adalah pelancong.. dan mamat2 komunis yang jaga... :)

bila dah sampai kat main entrance, kita akan di bawa ke tempat perangkap.. kat sini, tourist guide kita akan menerangkan jenis perangkap tersebut.. dan amat menakjub kan ada sejenis lubang yang memang muat2 orang size "S" aje.. cuba korang bayangkan betapa komunis2 nie badan dorang kecik2 aje.. kalo aku yang masuk, mau tak boleh lolos.. kalo boleh lak lolos, tak boleh kuar.. sebab tersekat... =))

pastu, kita akan lalu kawasan yang ada kereta kebal yang di gunakan sewaktu zaman perang dulu.. masih utuh laie.. boleh ar bergambar kalo nak... pastu, kami di bawa ke tempat menembak.. korang boleh menembak dengan macam2 jenis senjata.. tapi seorang hnya boleh beli 10 butir peluru aje.. tak boleh lelebih.. :))
rege, aku tak tau sebabnya aku tak ikut dorang gi menembak.. aku dok makan ice-cream aje... =)

dah penat menembak, kita akan di bawa ke terowong nie ar.. kalo tak silap aku setiap 100meter ada jalan keluar.. dalam terowong nie, sangat2 sempit, berdebu dan semakin dalam korang masuk semakin panas dan korang tak boleh berpatah balik bila korang dah terlepas pintu keluar.. korang kena jalan sehingga jumpa pintu kuar yang seterusnya.. dan nasihat aku bagi yang ada asma, better jangan masuk terlalu dalam.. boleh sesak nafas dengan debu2 tanahnya...

bila dah kuar dari terowong, kita akan di jamu dengan ubi kayu rebus cecah ngan kacang tanah tumbuh campur gula.. best gak ar.. sebab kalo kat Malaysia nie, kita mkn ubi kayu rebus cecah ngan kelapa gula kan, nie cecah ngan kacang tanah tumbuk bergula.. len sikit ar rsanya... :)

lepas dah nak balik tu, kita akan di tontonkan dengan documentary mengenai Cu Chi Tunnel nie selama lebih kurang 30minit.. menonton di dalam dewan bawah tanah ok... bukan dewan yang ada air cond.. :)

dan kami mula bergerak pulang lebih kurang dalam jam 5 petang dan sampai ke hotel dalam lebih kurang kul 7 malam.. dalam jangkaan 6 petang dah sampai tapi semuanya bergantung pada kelancaran jalan raya.. :)

sampai aje hotel, cuci muka terus kuar gi makan kat VN HALAL.. pastu, gi jejalan kat pasar malam yang berdekatan dengan kawasan restaurant nie.. kat sini, pasar malam lagak seperti pasar malam kat Malaysia.. sebabnya 99% pengunjung adalah orang MALAYSIA... :)
kat sini pun lebih kurang macam kat Ben Thanh Market gak.. kena pandai tawar menawar dan kebanyakkan mereka boleh berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.. adayang Islam gak meniaga at cnie... :)
dan satu laie dorang gunakan USD lebih banyak berbanding VD.. jadi kena pndai2 mintak kurang ar ok, sebab kalo guna USD, duit tu nampak kecik aje.. bila convert RM baru korang tau... :))
ye ar, bayangkan ar, aku beli telekung sulam timbul tuk mak aku USD12.. budget macam RM12 aje bunyinya, sekali convert, RM35 ko.. :))
(but still cheaper then Malaysia) :p

dah penat merayau, balik hotel mandi2, kemas2 beg sebab esok dah nak balik.. baru sedar beg aku tak cukup muat tuk letak barang2 aku... =))

layan ar gambar2  kat bawah nie eik... :)


Sejenis Perangkap Yang Di Cover Oleh Rumput2 Kering


Dalamnya... Yang Tercacak Tu Bukan Besi Tapi Kayu Yang Dah Di Runcingkan.. :)


Cuba Teka Ada Apa Kat Sebalik Dedaunan Ini??


Benda Nie Ar.. Pintu Ajaib... :p


Kan Aku Dah Cakap, Komunis Nie Kurus2 Aje.. Muat2 Dia Aje Lubang Tu... :)


Macam Real Kan?? Tapi Sebenarnya Patung Aje... :)
Nie Adalah Komunis Wanita


Komunis Lelaki Nie Ngah Tulis Surat Cinta... :p
Sebenarnya Ngah Tulis Report... :)


Yang 2 Orang Nie Pulak Ngah Berehat2.. :)


Yang Nie Rasanya Baru Bangun Tido... =))


Kereta Kebal Yang Di Gunakan Sewaktu Perang Dulu Masih Utuh... :)


Mari2 Kita Tengok Dorang Buat Senjata... :)


Perangkap 1


Perangkap 2


Perangkap 3


Perangkap 4


Perangkap 5


Perangkap 5


Perangkap 6


Perangkap 7


Buat Sendiri 


The Real Bom Ok.. :)


Tempat Menembak... :)


Cara2 Membuat Lubang Terowong.. Dorang Nie Wat Secara Manual Tau.. Guna Tangan Dan Peralatan2 Yang Di Buat Tuk Mengorek Lubang..


Yang Wanita Nie Pulak, Tugasnya Membuang Tanah2 Yang Dah Di Korek Oleh Kaum Lelaki...


Nampak Tak Ada Seorang Laie Kat Dalam Lubang Tu??


Nie Bengkel Membuat Selipar Daripada Tayar.. 100,000VD Tuk Sepasang.. Komunis2 Semua Menggunakan Selipar Ini Sehingga Sekarang... :)


Tekun Pokcik Komunis Nie Membuat Selipar... :)


Bomb Crater... :)


Main Entrance Tuk Masuk Ke Terowong Bawah Tanah... :) 


Setelah Penat, Meh Kita Makan Dulu.. Ubu Kayu Rebus Cecah Kacang Tanah Tumpuk Bercampur Gula.. :)


Nie Di Panggil Smoke Kitchen.. Kenapa Di Panggil Smoke Kitchen?? Sebabnya Dorang Akan Memsak Seawal 4 Pg Dan Asap2 Tersebut Akan memlalui Cerombong Yang Mendatar.. Cerombong Ini Akan Membawa Asap2 Tadi Jauh Ke Tengah Hutan Dan Akan Di Lepaskan Ke Dasar Hutan.. Bukannya Ke Udara.. Ini Bagi Memastikan Pihak Musuh Tak Dapat Mengesan Mereka... :)


Antara Bom Sebenar Yang Di Pamerkan... :)

ok ar, esok aku sambung laie eik, dan aku akan buat review mengenai VN HALAL RESTAURANT... ^.^

ps : Terajin sangat lak arie nie... =)





Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

3 comments:

Lady ZubaidaH said...

Salam Linda,
Good review.Berapa lama u kat sana ye?Habis lawat semua x?Tak sabar2 nak baca pasal halal food kat sana.

Unknown said...

zue : thanx... sy kat sna 5 arie.. tak semua dpt lawat sbb 1st time pegi planning pun agak kelam kabut... :)

Cik Azz said...

ayoooo...

mau toburai isi perot kalau terkena perangkap dorang tu.. huhuhu..

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)