Monday, August 15, 2011

Apabila Si Tangan Kayu Membuat : Durian Panna Cotta a.k.a Puding Durian



Salam n eelloopp semua~ 
korang apa khabar?? aku doakan moga korang semua berada di dalam keadaan yang menyenangkan.. :)

Nie resepi semalam.. masa aku wat nie sebaik aje aku balik dari keje semalam.. so boleh ar merasa masa sahur.. ^^

hehehe.. so kali nie mau tepek Edisi Apabila Si Tangan Kayu.. =)
kali nie aku try wat Durian Panna Cotta.. Aku ambil di blog Anna Journal dan di blog Kak Nor Secubit Garam.. :)

puding nie agak lembut dan agak kuat rasa durian nya.. jika korang yang tak gemar durian, boleh ar tukar ke buah len. macam laici ke atau rambutan ke atau apa2 aje buah buahan yang korang suka.. nak bubuh buah2 cocktail pun boleh.. tapi kena bubuh kat acuan individu sebab kalo bubuh dalam loyang susah nak potong.. ^^

so meh kita tengok resipi nya eik.. =)

bahan bahan nya :

600ml Fresh milk
*80g Whipping cream
60g Sugar

*15g Gelatine powder
60ml Water
200g Durian puree (blend durian to smooth)

* aku jadikan fresh milk menjadi 680 ml*
* gelatin aku gunakan agar2 serbuk yang 10g*

Cara cara menbuatnya:

Add gelatine to water to soak for 5 minutes.
Combine fresh milk, whipping cream and sugar in a pot, put under medium heat and stir until sugar dissolved. Bring the liquid mixture to light boil.
Then add in soaked gelatine into it and stir until gelatine dissolved.
Lastly add durian puree and mix well, do not boil but keep stirring it for 5-8 minutes at low heat. Strain and pour mixture in cups or moulds.
Refrigerate for at least 2 hours and serve.



ps : Selamat Mencuba~ ^^
  






Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)