Wednesday, October 19, 2011

Kamek Ke Sarawak Part 3


Kredit Kat aku sendiri

Salam n eelloopp semua~
korang apa khabar?? aku doakan moga2 korang berada di dalam keadaan yang menyenangkan.. Rabu sudah.. jap aje dah nak seminggu kan?? pejam celik pejam celik dah dekat ujung bulan.. pejam celik pejam celik laie, dah ujung taun.. aiyok.. sudah nak masuk taun baru.. :)

ok ar, tak mau ar citer pasal taun baru.. nak sambung citer gie jejalan makan angin berholiday ngan family aku ke Kuching Sarawak.. korang boleh ar baca Part 1Part 2, skang masuk Part 3 bermakna hari yang ke 3 di Bumi Kenyalang.. ^^

pagi2 laie dalam kul 8.30 pagi our tour guide dah sampai tuk bawa kami ke Semengoh Wild life Rehabilitation Centre.. ppeerrgghh nama kemain... kat sini di tempatkan Orang Utan yang sama macam Sepilok kat Sabah nun.. dan kali nie, menurut tour guide kami, kami semua yang datang nie amat2 lah bertuah kerana dapat tengok secara live Orang Utan paling besar atau Domain Male yang bernama Ritchie.. umur orang utan yang tua nie 30 taun dan menurut pihak ranger, jika Ritchie nie kuar makan, semua orang2 utan yang lain tak akan keluar selagi Ritchie nie tak balik ke sarangnya.. eksen kan?? =.="

kami pun apa laie ambik ar gambar Ritchie nie dengan syarat jarak anda dengan orang utan yang berada di kawasan nie adalah 6 kaki.. kalo ada yang sedang bergayut2 kat kat atas pokok tu, jangan ar cuba2 nak dekat sebabnya orang utan nie suka kencingkan apa2 aje yang lalu kat bawah dorang nie bergayut.. :)

orang2 utan kat sini di beri makan 2 kali sehari.. pagi pada pukul 9 pg - 10 pg dan pada waktu petang.. dan ada bayaran masuk di kenakan.. aku lupa bape kena bayar.. nanti kalo aku dapat info, aku update kat sini eik... :)

lepas penat tengok orang2 utan nie, kami meneruskan perjalanan ke Annah Rais Long House Bidayuh.. yang nie masuk RM 8 satu orang.. kat sini, kawasan nya agak luas.. jadinya agak berbaloi ar ngan price yang di kenakan.. boleh berjalan2, boleh masuk ke Panggah atau Head House tempat penyimpanan kepala2 musuh yang telah di potong oleh pahlawan2 Bidayuh pada zaman dahulu dan tengkorak2 nie masih kekal macam asal.. cuma kaler dah jadi hitam sebab nya dorang akan salai kepala2 nie dulu sebelum di simpan.. bagi yang ak kuat semangat, di nasihatkan jangan masuk.. kang terperanjat lak.. :)

dah puas pusing2 kat rumah panjang bidayuh nie, mula lah perjalanan ke Bau untuk ke 3 tempat laie.. sebelum tu kami singgah makan tengah hari di Sapi Corner.. boleh tahan mahal gak rege makanan kat Sapi Corner nie.. service pun agak lambat.. =.="

dah kenyang, kami teruskan perjalanan ke Blue Lake atau Tasik Biru.. tapi bila sampai aje kat tasik tu, aku tengok tasik tu kaler hijau bukan biru.. camne boleh cakap biru aku pun tak tau ar.. :)

tasik nie sebenarnya adalah bekas lombong emas.. dan sebahagian dah di berhentikan hanya sebahagian aje masih ada di lombong.. suasana kat sini memang cantik, tenang aje.. boleh ar tertido kalo duduk2 kat sini... ^^

kita teruskan ke Wind Cave ataupun Gua Angin.. di kenakan bayaran RM3 untuk seorang dan jika korang nak sewa lampu suluh kena laie bayaran RM3 untuk setiap unit lampu suluh..kalo korang ada lampu suluh sendiri, better bawak ar sebabnya gua nie sangat2 gelap dan licin dan lampu suluh yang di sewakan tu, nak suluh lubang hidung pun kelam2 aje.. =.="
sangat2 tak berbaloi..dan bagi aku, jika di berikan pilihan, aku tak nak ke gua nie laie.. sangat2 panas, bau najis kelawar dan bila berjalan dalam gelap dan licin (licin sebab najis elawar bercampur ngan air) kita tak boleh nak berpegang pada pemengan laluan yang di sediakan sebab terlalu banyak najis kelawar.. kena ar pakai lapu suluh dan jalan perlahan2.. memang tak berbaloi.. dan aku tak suggest pun korang ke sini.. kang menyesal tak sudah korang..

dah penat masuk gua busuk, kami terus ke gua cantik iaitu Fairy Cave atau Gua Pari Pari.. hah kat sini, korang kena mendaki anak2 tangga yang di sediakan setinggi umah pangsa 5 atau 6 tingkat.. dan kat sini aku tak boleh nak citer lelebih sebab aku tak panjat hanya adik, ayah dan tour guide kami aje.. aku dan mak tinggal kat bawah.. :)

tiada bayaran masuk di kenakan dan kawasan nie sangat2 sayang tidak di jaga dengan sempurna.. :(

selepas menantikan hampir 1 jam 30 minit dorang dalam gua, kami pun pulang semula ke hotel untuk membersihkan diri dan rest.. malam hanya aktiviti berjalan2 di sekitar bandar kuching menikmati keindahan bandar kuching.. :)

esok sambung part akhir.. tapi part akhir cuma jalan2 abiskan duit aje.. shopping ar.. :)
ps : Lain Kali Nak Ke Miri Pula.. Ke Mulu.. ^^


Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

1 comment:

m4rilyn said...

best ya...just FYI...costkat Miri lagi tinggi dar Kuching. sila bwk uwang dalam guni besar ye

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)