Wednesday, July 13, 2011

Pandangan Aku Mengenai Filem Adaptasi.. ^^

Salam n eelloopp semua~
korang apa khabar?? ada sihat??
aku doakan moga2 korang semua berada di dalam keadaan yang menyenangkan... AMIN~

arie nie aku nak citer skit pasal filem.. cehwah.. ngalahkan ambik jurusan perfileman ataupun sangat2 pro dalam hal ehwal filem... ^^

sebenarnya, hanya pandangan seorang aku.. sebab aku tengok skang nie banyak citer2 atau filem2 yang di adaptasikan daripada novel.. :)
baik dalam bahasa melayu mahupun bahasa Inggeris.. contohnya macam filem Memoir Of Geisha, Twilight Saga, Harry Potter, Da' Vincci Code, Ps : I Love You, Kasih Yang Suci, Ombak Rindu, Lagenda Budak Setan, Merong Mahawangsa, Ayat-Ayat Cinta, Di Atas Sejadah Cinta, dan sbgainya.. kalo ada contoh2 yang len sila nyatakan kemudian.. ^^

bagi aku secara peribadinya, aku tak berapa menyukai filem yang di adptasikan dripada novel.. sebabnya, jalan cerita tersebut akan jd sangat boring.. pada pandangan orang lain aku tak tau ar kan.. mungkin ada yang suka sebab boleh melihat secara fizikal apa yang mereka baca.. tapi aku tak suka sebabnya kalo aku dah baca novel tersebut, aku tak akan buang duit tuk beli tiket tengok filem tersebut kat panggung.. bek aku simpan duit tu tokok2 wat beli novel.. =)

mungkin bagi aku, imaginasi yang aku dpat sewaktu membaca tak sama ngan imaginasi pengarah filem tersebut maka, ianya menjadi sangat boring dan terpesong daripada apa yang aku imagine kan.. ^^

aku nak tnya korang eik, sewaktu korang membaca novel, korang ada tak imagine jalan cerita tersebut?? macam jika dalam novel tu cakap Si Polan bertemu ngan Si Anu, kemudian mereka menikmati ABC di bawah pokok.. ada tak korang bayangkan watak2 tersebut dengan jalan cerita nya sekali?? atau aku aje yang terlebih menghayatinya?? :p

bukan nak cakap apa ar kan, pernah aku baca sebuah novel nie dan pada akhirnya aku ikut menagis.. seperti aku melihat sendiri betapa sedihnya watak utama tersebut menjalani keperitan hidupnya.. (touching tau) :D

korang pernah tak rasa mcm tu?? kalo tak pernah korang memang tak ada feeling ar sewaktu membaca.. korang memang tak ada perasaan.. (atau aku yang terjiwang??) =))
apa pun aku lebih suka membaca daripada menonton filem2 adaptasi nie.. bek aku guna duit tiket tu g tengok citer2 yang bukan di adaptasi.. macam filem KARAK yang macam hampeh aje, citer KL GANGSTER yang boleh tahan (walaupun jalan citer dan watak Shark tu telo cino) dan sebagainya.. ^^

ps : Skanga Aku Tengah Berhempas Pulas Mengabiskan Novel Fallen By Lauren Kate.. Walaupun Agak Ketinggalan Sebab Sebelum Nie Aku Ngabiskan Semua Novel2 Yang Tertangguh Sehinggakan Sequel Tuk Fallen Pun Dah Kuar.. ^^

fallen.jpg (600×977)

Torment-book-cover-fallen-by-lauren-kate-10962847-500-500.jpg (500×500)

Sequel Fallen... =)








Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

2 comments:

Lady ZubaidaH said...

Salam Linda,
Setuju dengan pendapat awak.Mungkin imigination&expectation kita nie tinggi sangat kut...hihihihi

Yasminhamid said...

kita serupa.. bila dah diadaptasikan jadi filem atau pun drama.. jalan citernya dah jadi longgar.. lagi pun kadang2 pelakon tu macam tak kena jer wataknya dengan yg novel..

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)