Saturday, July 23, 2011

Entry Khas : Kebajikan Yang DI Salah Guna Pakai... ^^


Salam n eelloopp semua~
korang apa khabar?? ada sihat?? atau tak sihat?? ^^
tak sihat poie ar g jumpa doc ok.. =)

sabtu menjelma kembali.. ada apa ngan arie sabtu?? ada yg kuar dating (nope), ada yang kuar ngan family (nope) , ada yang duk umah santai2 (nope) atau ada yang keje (yes).. ^^

sebenarnya aku nak share mengenai Kebajikan yang di lakukan dengan secara menipu.. tak elok kan bunyinya?? tapi itu adalah hakikatnya skang nie.. menggunakan nama KEBAJIKAN demi kepentingan diri sendiri.. macam aku pun pernah terkena dulu.. mana ar aku tau yang dia penipu.. menggunakan kanak2 kecil sebagai umpan kesian pada mangsa.. :(

macam kat Seremban Parade nie pun, bermacam2 badan kebajikan (kononnya ar) yang datang memohon derma tuk sesebuah organisasi.. derma pulak di tentukan oleh Si Peminta Derma.. paling kurang kena bagi RM5.. dah tu yang datang semuanya tuk organisasi kat Ipoh, Perak.. awatnya, kat Perak semua rakyatnya tak ada berhati perut ke?? sampai ke Negeri Sembilan nie hah nak meminta derma seperti peminta sedekah??

berbalik pada cerita tadi, masa tu ada ar jiran kedai aku nie yang berbangsa Cina menderma kat organisasi Ipoh, Perak nie.. katanya tuk masyarakat mereka yang pekak dan bisu.. yang boss kedai sebelah aku nie memang baik orangnya.. dia pun bagi ar derma RM50.. dan dia di berikan resit (maca resit pembelian pulak).. kat resit tu tertera alamat serta no phone organisasi tersebut.. aku pun gi ar kepoh2 tnya Aunty tu "boleh caya ke Aunty?" Aunty tu pun ngan muka confident dia menjawab "Lynda, tak baik buruk sangka dengan orang yang ingin membuat kebajikan" dalam atie aku "gasak ko ar Aunty"
tapi kan, mungkin dia duk kat kdai dia, dia terpikir apa yang aku cakap.. dia pun call ar no phone organisasi yang di berikan derma tadi.. korang nak tau no phone tu terus sambung ke mna?? ke KILANG BISKUT!! apakah??

maknanya Aunty tu dah kena tipu ar ngan orang bisu pekak tadi.. melayang RM50.. aku tengok Aunty tu termenung aje sebabnya mungkin dia terkilan ngan sikap mereka2 yang memperdayakan orang cacat nie tuk kepentingan diri sendiri.. 

dulu, heboh mengenai cerita Al-Mansor yang bertapak di Port Dickson.. organisasi yang bertopengkan kelas agama islam tetapi sebenarnya memperdayakan kanak2 fakir miskin serta kanak2 yatim piatu..

mengerahkan mereka menjual ayat2 suci Al-Quran atas alasan salah satu subjek perniagaan yang di ajar di situ.. yang menjadi masalahnya, mereka menyuruh kanak2 ini menjual bermula pukul 8 pagi sehingga pukul 12 tengah malam.. apakah itu semua?? menurut orang ramai, bukan setakat dalam kawasan Negeri Sembilan aje, ada yang sampai ke kawasan Selangor.. 

aku kekadang terpikir gak, nape eik sanggup menipu demi mengaut keuntungan?? sanggup menggunakan kanak2 serta warga OKU tuk kesenangan yang maha singkat??
tak kesian ke kat dorang?? ingat dorang tak ada perasaan ke?? :(

sebagai MANUSIA yang mempunyai PERASAAN, cubalah kita sama2 renungkan...

ps : Ke Shah Alam Menghantar Adik Kesayangan Ke Majlis Yang Di Anjurkan Oleh Pihak TM... ^^







Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

No comments:

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)