Monday, November 29, 2010

Kenapa Sukar Nak Menghormati Lagu Negaraku...?? ^.^


Tajuk Lagu : Negaraku
Kredit Kepada : You Tube 

Salam n eelloopp semua~
korang apa khabar?? aku doakan moga korang berada di dalam keadaan yang menyenangkan... :)

Alhamdulillah.. kita masih bernafas laie tuk meneruskan kehidupan kita ini.. meneruskan tugasan yang belum di laksanakan.. :)

aku bukan nak citer pasal tugasan.. aku nak citer mengenai sikap sesetengah WARGA NEGARA MALAYSIA.. :)
dan sebelum tu, entry nie bukan tuk mengutuk atau apa.. cuma luahan perasaan aku yang tak puas mengenai sikap rakyat kita sendiri...

kenapa eik, sesetengah daripada kita tak tahu bagaimana nak menghormati lagu kebangsaan apabila berkumandang?? aku tengok kanak2 lebih tahu menghormatinya..

aku tengok sejak aku bekerja di pasar raya nie, setiap akhir tahun akan di adakan majlis penyampaian sijil tuk kanak2 sekolah tadika mahupun pra-sekolah.. jadi, setiap kali berlangsungnya acara nie, lagu kebangsaan akan di mainkan.. sebelum tu, juruacara majlis akan meminta hadirin semua berdiri bagi menghormati lagu ini..

yang menjadi ketidak puasan hati aku ialah... sesetengah mereka ini, (bukan kanak2 sekolah) tidak tahu menghormatinya.. mereka senang2 aje berjalan sewaktu lagu ini di mainkan.. bukan ke kat sekolah dulu kita dah di ajar tuk berhenti sehingga lagu Negaraku habis di mainkan?? kenapa sewaktu bersekolah aje kita boleh laksanakan dan selepas sekolah kita abaikan?? adakah sebab sewaktu bersekolah, kita takut di denda oleh pengawas atau guru2 apabila tidak berhenti dan selepas bersekolah, tiada siapa mahu mendenda maka kita sewenang wenangnya memperlekeh lagu kebangsaan kita nie??

aku lihat, sedangkan orang2 yang berusia pun tidak menunjukkan contoh yang baik tuk anak2 generasi baru.. bagaimana nak minta generasi baru nie menghormatinya??
aku lihat sedangkan staff yang datang daripada negara gajah putih atau lebih di kenali sebagai Thailand pun pandai berdiri tegak sewaktu lagu Negaraku berkumandang.. kita yang sebagai rakyat sejati Malaysia pun tak reti nak berhenti atau berdiri tegak.. buat malu aje.. 

jadi... kita semua cuba2 ar pikirkan eik.. sampai bila kita nak jadi "kurang ajar" terhadap negara kita sendiri.. jangan pandai berkata "AKU BANGGA MENJADI RAKYAT MALAYSIA!!" tapi tak tahu hormat akan lagu kebangsaan negara sendiri.. :)

ps : Korang Bangga Ke Menjadi Rakyat Malaysia..?? ^.^





Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

8 comments:

dotblogspotdotkom said...

ntah le...

mempertahankan kemerdekaan lebih susah dari memperjuangkan untuk mendapatkan kemerdekaan.....

~LP Lum~ said...

pokcik : tau xpe... sgt sedey rsanya...

cikgu isza said...

bukan setakat bila lagu negaraku berumandang.. bila berdoa pun ramai tak tahu adab.. camne tu?

~LP Lum~ said...

cikgu isza : tau xpe.. apa salah jika berdiri sebentar smpai abis bacaan doa eik??

Zue Shahzz Çaglayaner said...

Salam Linda,
Mestilah Bangga Menjadi Rakyat Malaysia:)Great post Linda

~LP Lum~ said...

zue : hehehe.. thanx ya.. hnya luahan atie terkilan aje... :)

Ali ridha said...

depa ni payah nak hormati Lagu Kebangsaan.

~LP Lum~ said...

ali : yup2... depa memang payah nak hormat.. :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)