Sunday, November 29, 2009

NiLai KeManusiAan & KasIh saYang...




assalamualaikum n eelloopp smua... :)
lma xmg-update-kn dri aku kat cnie... :)
bukan apa, xde idea nak nulis pas bca blog arie 2.. (sila rujuk entry yg lps Mr Rude)
n now aku nak citer psl "KEMANAKAH NILAI2 KEMANUSIAAN & KASIH SAYANG KITE"
ceh wah.. nie bukan nak citer psl nilai ksih syg yg kena mengena ngan bf ok... nie nilai kasih syg kite sbgai manusia.. d ulangi sbgai MANUSIA yg BERAKAL.. :)

nak tau ngape aku nak citer psl bnda nie?? hah.. msa rya korban arie 2.. msa dlm perjalanan ke kg aku kat Sepang, aku trserempak ngan beberapa org kurang siuman ataupun ckp mudahnya org gila yg berbgsa melayu.. aku ulangi MELAYU n dah tentu ar dorg nie beragama Islam n kalo dorg siuman sure dorg pun smbut raya korban mcm aku gak.. tp.. yg menyedihkannya, dorg nie d biarkan berkeliaran.. apa kes?? mna perginya family dorg nie?? ngape dorg snggup tgk ahli kuarga dorg mcm 2?? aku tnye kat dri aku sndri..

n kalo kat Seremban Parade nie pun, rmai gak org kurang siuman nie.. ada yg lelaki n ada yg pompuan.. ada melayu n ada gak yg bgsa lain mcm india.. cina? cina aku xpenah jumpa lak kat Seremban Parade nie.. tp kalo kat PD ada ar.. :)

mcm2 citer yg aku dgr psl dorg nie.. ada yg sebelum giler nie keje yg bgs2.. tp xtau apa silapnya dorg trus jd mereng mcm 2..
mcm ada 1 budak lelaki nie.. dia selalu dtg ke Seremban Parade ngan pkai jubah n berserban.. kalo sekali tgk lbh kurang mcm org2 yg ikut tabligh mcm 2.. n bila di siasat, rupa2nya, mmg dia dlu pengikut tabligh masa menuntut d Universiti Al-Azhar.. d sebabkan dia trlalu taksub ngan Tok Gurunya, maka dia jd mcm 2.. nak jadikan citer lg, parents dia dah meninggal semasa dia msih siuman n semasa dia berada d Al-Azhar lg.. so, biler dia dag mcm 2, pihak Uni antar dia blik ke Malaysia n dia merayau2 krana xde sape yg nak jga dia... alangkah kesiannya....

lg 1, ada sorg pokcik nie, tiap2 kali dtg mesti handphone xlengkang dr tngan dia.. selalu ckp mcm nie "abg, dah smpai yang.. kang ayang trus call abg biler ayang dah smpai ye"
upa2nya, dia kematian wife dia.. dia selalu tnggu wife dia yg keje kat KL balik menaiki tren.. xtau lak wife dia meninggal sbb apa.. n dorg pun xtau yg dia ada anak2 ataupun x..

kalo kat PD dlu trkenal ngan sorg org gile pompuan.. namanya MAMA BLUES.. (jgn tnye aku ngape dia d pnggil mcm 2)
tp dah lma dah mama blues nie xde.. radar pun xdpt kesan kemna dia menghilangkan drinya selepas dirogol oleh mat2 gian.. dgr citer dia kna cerai dek suami dia msa malam perkahwinan dia.. xdpt tima kenyataan so trus jd mcm 2..

ada gak org gila yg bngsa cina kat Pd nie, nmanya MANCIS API.. sbbnya dia nie pantang jumpa org, msti jual mancis api dia.. aku pun  xtau ar mna dia dpt mncis api yg byk2 2.. mak aku kta mancis api nie dah lma dah ada kat PD n smpai skang pun ada lg.. port dia selalu jual mancis api dia kat PASAR BESAR PD..

2 antara citer2 org giler yg aku dpt kumpulkan.. aku bukannya nak citer psl org gila nie.. aku nak kaitkan org2 gila nie dengan tajuk aku td.. Kemanakah hilangnya nilai2 kemanusiaan n kasih syg kite sebagai manusia..

apa perasaan ahli kuarga dorg nie biler trserempak ngan dorg nie berkeliaran?? kenapa dorg xambik aje n jaga org2 mcm nie sdangkn kite tau yg dorg nie xde kemampuan tuk berfikir secara waras lg?? kalo ahli kuarga dorg xmo jaga, apa slah kalo dorg d antar ke rumah2 bahagia?? kat c2, dorg pasti d jaga dengan baik..

kekadang aku trpikir balik, kenapa ahli kuarga dorg snggup biarkan dorg mcm 2.. apa yg dorg mkn tuk truskan idup?? sedangkan ahli kuarga dorg mkn makanan yg enak2.. tido d katil yg empuk2.. pakai pakaian yg selesa n cntik2.. sedangkan ahli kuarga yg kurang siuman ini di biarkan tnpa sikit pun belas kasihan.. d biarkan idup tnpa arah tujuan.. d biarkan berkeliaran..

ok ar, aku biarkan persoklan ini mcm nie, sbbnya aku rasa tiada jawapn yg bg2 tepat nak aku bgkan atas soklan aku td.. apa kta korg lak yg bg aku jwpan Kemanakah Hilangnya Nilai2 Memanusiaan & Kasih Sayang Kita Sebagai Manusia??

aku akan menulis d lain kali..
sekian..
bye2...

ps: ada gak sorg org gila yg aku tau citernya.. dia jd gila krna ahli kuarga dia sndri memulaukan dia hnya kerana dia sengau.. :(

Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

3 comments:

mier@merr said...

macam2 gila yg ada kt donia ni....huhu

~Kak AZZ~ said...

jd org gila ni untung gak....sbb dosa selepas dia jd gila tu tak dikira....yg dikira dosa semasa dia masih waras je....

Jom jadi gila-gila jom.....muahahaha....

*Tapikan, org gila ni kalau kita kata dia gila mesti dia marah melenting....huhu....Sian kan kt dorang yg jadi mangsa keadaan...

~LP Lum~ said...

miera : mmg btl 2... mcm2 giler yg ada... giler talak.. giler duit... giler kuasa.. giler pompuan... :)

kak azz : ahaks~ kak, nma pun org giler... :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)