Saturday, November 14, 2009

iGaU....~



akum... n ellooppp smua.... :)
mmmm... kali nie aku nak citer pasal MENGIGAU...


ok ar anak2 smua... (cehwah)
menurut KAMUS DEWAN BAHASA & PUSTAKA EDISI KE-3 :


igau 1; mengigau 1. bercakap pd masa tido, meracau(semasa sedang tido)
                          2. bercakap yg tidak tentu hujung pangkalnya, meracau
                          3. bercakap yg bukan2, merepek
igau 2; (ckp minangkabau) huru-hara, gempar, kekacauan..


so..., yg aku nak citer psal igau yg no 1.. iaitu bercakap pd msa tido..
bukan nak aibkan sape2.. hnya sebagai perkongsian memori aku semasa waktu study dlu ngan korg aje.. n nma "pelakon" akn aku rhsiakan n gunakan nma tipu2 aje.. :)


seblm aku mulakan citer aku, aku nak tnye kat korg ar.. korg penah mengigau x?? (jwab jujur tau) ;p
ataupun korg penah tgk org lain mengigau ke?? xde?? ish.. ish.. ish... cian korg... :p


mmm.. sepnjang pemerhatian aku, ada 2 jenis ngigau yg aku dpt.. iaitu ngigau berjalan tp mulut senyap n ngigau kat 1 tempat aje tp mulut bising.. n kedua-dua jenis nie aku penah jumpa..


first, aku nak citer psl ngigau yg berjalan nie.. kalo dlm omputihnya sleep walking (btl ke?? xbtl mtk d btlkn eik..) ;p
yg aku tgk ialah abg sepupu aku iaitu anak kpd mak ngah aku yg no 1.. aku pnggil dia Along aje ar eik.. dia nie, dr dlu suka sngat ngigau berjlan.. org dlu2 kata tdo smbil berjalan.. aku pun xtau ar apa sbbnya.. mgkin dia bermmpi yg dia ngah nak kuar g jejalan agaknya.. ciap bukak pintu umah laie.. nasib baik bpk dia tegur dia n dia trus trsedar dr tdo n blur.. :)
ada lak yg sekali 2, dia bwk bantal dia n tdo btl2 kat dpn muka pintu bilik air.. mgkin aku rsa dia mmpi tdo kat air tejun agaknya... sejuk aje... ;)
tp aku pelik, dia ngigau tp mulut snyap hnye kuat brjalan aje..


yg bgigau kat 1 tmpat aje tp mulut bising lak ialah mmber aku msa aku study kat KNKP.. namanya Mizz J, dorm mate aku nie pling kuat ngigaunya.. xde penah 1 arie dia xngigau.. tiap2 mlm dia akn ngigau.. n ckp
bnda yg tah apa2 tah.. penah 1 kali 2 dia boleh "bantai" nyanyi lagu Sheila On 7 smpai 1 lagu ciap ngan gaya sekali.. :)
biler kitaorg tnye dia esknya, dia kata dia mmpi dia ngah berduet ngan Duta Sheila On 7..


boleh ke mengigau nie mmbawa maut??
jwapannya : boleh..
nak tau apa pasal??
ye ar, kalo ar dia ngigau yg dia buat aksi trjun tiruk kat sungai, tp sebenarnya dia dah trjun tiruk kat tngga umah dia.. (kalo umah yg tngganya rndah xpe ar gak, kalo yg duk umah flat??) haru deh...
kalo xsilap aku, dulu ada kes budak sekolah yg dok asrama, meninggal sbbnya trjatuh dr bangunan asramanya hnye krna dia kuat ngigau.. mmber dia kta dia arwah mmg kuat ngigau.. xkira ar tdo siang mahupun tdo mlm..

boleh ke pengigau mmbunuh??
jwapannya : boleh gak
nak tau apa pasal??
hah.. kalo ar dlm mmpi 2 dia potong ayam ke, atau dia mmpi sembelih lmbu ke.. upa2nya dia g potong mak atau bapak dia atau kwn2 sebilik dia.. xke kes naya 2?? nak d kategorikan apa eik kalo kes mcm 2?? mmbunuh ngan xsengaja?? atau mmbunuh tnpa niat?? :)

k ar.. dah nak tdo.. esk smbung keje balik..
bye2 n akum smua.. jgn ngigau lak mlm kang eik... :)

p/s : trasa nak mkn kek coklat plak.... ;p
Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

4 comments:

cHeRyNa PiReS said...

akak tau kes tu. budak tu mengingau sebab dia demam. lagi satu sebab sekolah dia tu mmg banyak benda2 jahat yang suka "panggil" budak masa tido:)

sI tEDI said...

yup! ngigau boleh bawa maut kan.. buatnya di berjalan ke tengah jalan raya.. lompat dr rumah 3 tingkat.. aiyooo... bahaya..

BuLaN iTu aKu said...

kawan saya mengigau masuk dalam peti ais

~Kak AZZ~ said...

adik akak kalau mengigau suka bercakap....betul2 mcm dia sedar taim tu.....

tapi kan, kita mana sedar yg kita mengigau...pastu kalau org ckp kt kita yg kita mengigau mlm tadi, mesti kita tak ngaku kan....ye la, dh kita tak sedar dan tak tau, cmner nk ngaku lak.....hehe...

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)