Monday, May 24, 2010

Catitan Perjalanan Ke Bandung Indonesia Kali Kedua Part 1

Salam n eelloopp semua~
korang apa khabar?? ada sihat?? ada epy??
hehehe... aku alhamdulillah sihat sokmo.. epy pun sokmo.. skang dah kembali dari mode oliday so.. mode keje akan di aktifkan dengan secepat mungkin... :p


nie nak citer pasal oliday aku kali nie ke Bandung, Indonesia.. percutian kali ke 2 bersama2 ngan my family.. best banget.. :)
yg xbestnya duit aku abis.. aku bawak Rp1.4 Juta lebih kurang RM500 telah berjaya aku abiskan dalam masa 4 hari 3 malam aje.. petapa hebatnya aku berbelanja serta memboroskan diri aku ini?? :p
tapi tak sehebat adik2 aku ok.. dorang laie hebat2 belaka dalam bidang penghabisan duit2 nie... :p


ok, kami bertolak pada pagi Selasa kul 9.40 pagi waktu Kuala Lumpur dan sampai ke Bandung pada kul 10 pg waktu Bandung.. cepat kan?? 20 minit aje masa perjalanan... :p
tak ar, sebenarnya beza 1 jam waktu Kuala Lumpur ngan waktu Bandung.. Bandung lewat 1 jam dari Kuala Lumpur.. :)
Terima kasih pada Air Asia sebab menyediakan perkhidmatan penerbangan ke Bandung... :)


samapi kat Bandung Airport atau lebih di kenali sebagai Bandara Hussein Sastranegara Air Force Base.. kami terus mencari teksi.. ok.. kat sni, kalo nak guna teksi better guna teksi Blue Bird ataupun teksi bermeter.. jangan sesekali menggunakan teksi yang tak ada meter, kang korang kena ketuk ngan pemandu teksi nie.. 


kami menginap di New Sanny Rosa Hotel Bandung.. hotel yang berdekatan dengan Bandar Bandung.. dekat dengan KFC serta dekat dengan McD.. :)
hotel nie pun dekat ngan pasar raya Setia Budi.. dekat ngan Factory Outlet atau lebih di kenali sebagai F.O.. :)


lepas check in hotel, kami mandi n lakukan apa2 yang patut.. terus kuar ke Pasar Baru di Bandar Bandung.. kawasan pasar nie memang terkenal ngan macam2 barangan.. baik dari pakaian, kain langsir, kain ela, kain pasang, kain batik, jeans, blouses dan sebagainya.. sebut ar apa aje ada kat sni.. pasar nie lebih kurang macam Pasar Rabu kat Kedah dan Pasar Siti Khadijah kat Kelate.. :)


di sini, aku telah menghabiskan duit aku membeli abaya ataupun jubah.. owh lupa lak, kat sini kebanyakkannya jubah ala2 arab eik.. tak ada sangat jubah dress macam kita kat Malaysia nie.. agak sukar nak jumpa..:)
aku telah membeli 3 pasang abaya dengan rege around Rp50k-Rp200k..kalo convert duit Malaysia dalam Rm46-Rm 72 aje.. amat berpuas hati sebab target utama aku telah terlaksana... :)


kemudian kami turun pulak ke tingkat yang menjual kain pasang.. kain cotton dorang memang murah.. tapi aku tak beli pun.. mak ngan adik aku aje yang beli... :)
lupa lak, pasar nie ada 5 tingkat yang berisi dan terbahagi kepada 2 bahagian... :)
setiap tingkat ataupun Lantai, menjual berlainan barangan..


lepas tu, kami meronda dan mencari telekung pulak.. aku beli telekung tuk di simpan wat hantaran kelak.. (aku katakan KELAK) :p
then g cari pulak, kain batik tuk buat kain baju kebaya.. :)
(Lp Lum berkebaya??) ;p


penat meng-shopping-kan diri, kami balik ke hotel dan membaham pisang keju.. makanan yang memang patut di cuba kalau ke Bandung... :p
selain tu korang boleh try batagor.. tapi lidah aku tak sesuai ngan makanan yg nie.. :)


hari yang ke 2 plak, kami menyewa kete APV yang di-guide-kan oleh Pak Dadang.. seorang yang peramah dan amat mesra alam... :)
kami terus ke Safari di Bogar.. wah perjalanan mengambil masa hampir 3 jam baru sampai.. safari nie terletak di kawasan pergunungan ladang teh.. agak nyaman.. :)


kat safari nie, kalo kita minta guide kita yg belikan tiket, lebih murah sebab orang sana.. kalo kita sendiri yang beli mahal.. around Rp100k.. kalo guide Rp60k aje.. so pilihan di tangan anda.. :)


semua haiwan di lepaskan walaupun Sang Singa dan Pak Belang.. wah amat menarik tau.. macam2 haiwan yang ada.. rasa macam tak percaya pulak yang aku dapat melihat haiwan2 yang selama nie aku lihat di kaca TV aje.. :)


balik dari Safari, kami ke Rumah Penginpan President Indonesia.. ataupun dorang panggil Istana Penginapan.. tapi malangnya, tak dapat masuk sebabnya nak kena buat surat dan surat tu perlukan pengesahan dalam masa 3 hari paling cepat... :p


ngan atie yang kecewa, kami teruskan perjalanan pulang ke Bandar Bandung semula.. sebelum kami singgah di sebuah kedai menjual batik.. wah wah.. amat murah sebabnya ngah jualan gudang.. tapi aku tak beli pun, mak dan adik aku aje yang beli... :)


kemudian, kami terus ke F.O tuk ber-shoping-an... :)
kat sni 3 jalan yang paling popular tuk membeli belah.. iaitu Jalan Dago, Jalan Riau dan Jalan Setia Budi.. :)
korang akan gelap mata melihat harga2 yang di tawarkan dengan jenama2 yang amat mencairkan atie dan perasaan... :p


dan, kalo dah ke Bandar Bandung, aku tak kan sah kalo tak pekena Es Krem Durian Bandung.. pergh.. aku cakap memang superb best.. ice creamnya, memang 100% durian tulen tanpa sebarang pewarna.. korangboleh pilih sama ada mau makan ice cream tu macam tu aje atau pun makan dengan tapai pulut itam yang agak kemasam masaman.. kalo aku, aku lebih suka makan ngan tapai pulut itam tu.. rege pun tetap sama aje.. Rp7k tuk satu cup.. :)


ok, ar takat nie dulu perjalanan aku.. aku akan sambung tuk entry yang akan datang... :) 
korang boleh baca entry aku pada lawatan aku awal tahun hari tu ke Bandung-Bali di sini.. :p
Antara haiwan2 yang sempat aku snap gambarnya di Safari... :)














ps : Semangat Yang Baru Selepas Bercuti... ^_^





Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

11 comments:

Ayie said...

wahhh bestnya.. bukan ada binatang-binatang ni kat malaysia.Yang ada pun buaya darat jer. Huhuhuhu

Entri terkini Jelajah blog milik Farah`s Story

Unknown said...

wow!!
jd animal lover la pulak aku tgk entry neyh..
hhiihihih..
zebra!! love dat stripes...

best kew bercuti kat sana?

Unknown said...

ayie : hehehe buaya darat?? mna2 pun ada... :p

adreynieelisya : amat best... :)
rasa nak pegi sekali lagi... :p

~ mizzAmy ~ said...

seghonoknya dia g jenjalan sambil shopping2 kat Bandung. bila my turn nak sampai sana jugak ni? T____T

intanurulfateha said...

.rm500 utk 5 hari kak?
.okeh lah tuuu
.mesti shopping sakan kan?

Unknown said...

amy : hehehe... seronot sgt2... :)
alah, bila time tiket murah apply aje.. sy pun apply bulan febuari terbang bulan may... :p

intan : hehehe... akak x, mak n adik2 akak yg sakan mengabiskan duit... :p

messyremo said...

mne gambar lagi...

kami perlukan byk gambar..
maklumla..
tak pernah sampai sane..hehe

Unknown said...

messy : ahaks~ gambar byk dlm fb ar messy... :)

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

aku beli telekung tuk di simpan wat hantaran kelak? telekung? buat hantaran? bukan ke telekung tu laki yang bagi pompuan?

pic no 3 tu binatang ape eh?

chenta said...

hehehe..i lg hebat kot..habiskan rm700 dlm masa 3hari 2mlm..hahaha`

Unknown said...

aida : hehehe.. btl 2.. tapi sy beli tuk si dia bg blk kat sy.. sbb sy rasa telekung itu cantik tuk di buat hantaran... :)
binatang no 3 tu ialah llma... :)

chenta : wah2.. rm700 dlm 3 hari... memang hebat... :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)