Thursday, May 27, 2010

KENAPA PERLU NAK COPYCAT ORANG LEN SEDANGKAN KITA MAMPU WAT YANG LEBIH BAIK??

Salam n eelloopp semua~
korang apa khabar?? ada sihat?? aku doakan moga korang semua sihat2 ok.. :)
aku lak yang rasa macam nak kena demam... :(
sebab 29hb, aku kena ambik darah sebab tu ar kot aku nak terasa macam nak demam... :p

ok2... cantik tak gambar tu?? kali nia aku nak citer pasal COPY CAT bukan nak wat salinan kucing eik.. nie nak citer pasal yang suka tiru2 nie.. :)

aku peratikan dalam dunia reality mahupun dunia blogging.. sikap copycat nie memang wujud..aku nak tanya KENAPA PERLU NAK COPYCAT ORANG LEN SEDANGKAN KITA MAMPU WAT YANG LEBIH BAIK??

memula aku masuk dunia blogging nie, aku tertarik ngan citer sorang teman blogger yang di-copycat entrynya sebiji sebiji.. then aku ingatkan dah taka da ar sesapa nak meng-copycat blog len, tapi aku silap.. arie tu aku ada baca sorang blogger popular nie menyuggut sebab entrynak di copy sebiji sebiji hinggakan gambar yang di tepekkan kat blog blogger tu pun di copynya.. siap ada watermark nama blogger yang di copy tu.. apa kes??

aku pun pernah terbaca mereka2 yang copy2 nie seakan2 blogger yang len... :p

bagi aku, andai nak jadikan sesorang itu idola, jangan ar copy 100% bulat bulat entry dia atau cara penulisan dia.. just kaji semula macam mana blogger yang di jadikan idola ini mendapat idea tuk terus menulis walaupun hanya entry yang maha pendek sekali pun mereka2 nie masih mendapatkan traffic atau komen yang pecah panggung... :)
(macam wat filem lak)

tak semestinya korang yang baru2 nie perlu copy blogger yang senior.. ikut cara dorang.. tanya dorang macam mana nak jadi blogger tegar macam dorang.. macam mana dorang boleh dapatkan idea tuk menulis, tengok cara penulisan mereka.. selalu ar jenguk2 blogger senior yang otai tuk tips2 yang berkesan.. jangan berat mulut.. jangan tetba bagi komen yang melampaui batas bila masuk umah blogger yang len.. cuba hormati hak blogger yang len.. :)

aku pun, baru aje berblogging dan aku suka lepak kat Geng Blogger, jejalan ke umah2 blogger yang lama, tengok cara penyampaian mereka bagaimana.. kalo rasa ada yang ok, ambik wat sempadan, kalo rasa tak ok, just ignore aje.. :)

korang pun boleh gak jengah2 blogger otai macam Mr Ben Ashaari.. korang boleh ar jengah sendiri macam mana tegarnya dia berblogging serta cara penyampaian dia.. bagi aku, idola aku dalam berblogging nie ialah Dak TediKak Sha serta Dak Intan.. :)

nak tau ngape aku pick mereka2 nie??

Dak Tedi : sebab aku suka gaya penulisan dia.. sempoi aje... :)
kisah dia ngan kucing2 nya.. betapa dia amat sayang akan kucing... :)

Kak Sha : aku suka ngan entries dia yang malankolik.. :p
kisah percintaan dia, kehidupan dia sebagai wanita yang bekerjaya.. tabah menghadapi segalanya... :)

Dak Intan : aku suka cara dia dia menulis.. macam gedik2 aje.. :))
manja2 gitu.. :p

tapi, aku tak pernah nak copycat idola2 aku nie.. aku ambik apa yang aku rasa aku boleh wat tips tuk aku menulis.. tuk aku baiki apa yang aku rasa amat ar kurang.. :)

pesanan wat blogger2 yang gemar copycat blogger2 yang len, insaf2 ar eik.. andai orang wat macam tu, sampai bila pun korang tak akan maju dalam dunia blogging nie.. jangan sebab nak meraih traffic atau mendapatkan followers yang ramai, korang sanggup menggunakan cara yang macam nie.. Be Urself.. tak semestinya korang meng-copy orang len punya citer atau cara, korang akan menjadi popular.. memang ar popular, tapi popular sebab di cop sebagai orang yang selalu copycat orang len... :p

ok abis dalam dunia maya nie, dalam dunia realiti pun sama aje.. aku banyak jumpa ngan orang2 yang suka copy cara orang len.. terutamanya perempuan ar.. dorang nie suka copy cara perempuan len.. cara pakaian, cara make-up, cara percakapan serta cara berjalan.. :)
aku pun pompuan gak.. tapi aku tak suka tegok pompuan len copy pompuan len semata2 nak meraih perhatian.. macam tak ada identiti sendiri aje.. :p

aku pernah jumpa ngan one gurl nie, dia paling suka copy cara pompuan yang nie.. tapi bukan copy apa, copy sikap pompuan nie.. pompuan yang di copy nie, memang ar tak selawa mana pun, tapi aku suka akan sikap dia.. dia memang sorang yang baik hati.. aku namakan pompuan yang baik nie sebagai B dan pompuan yang copy tu sebagai A.. 

Si A nie, suka copy sikap Si B hanya untuk menarik perhatian lelaki.. nak tunjuk ar yang Si A nie amat baik hati.. gemarkan apa aje yang Si B gemarkan.. Jika Si B sukakan makanan yang pedas2, maka Si A tadi pun suka gak makan yang pedas2.. macam tu gak ar.. aku yang tengok pun naik meluat sebab cara Si A nie nampak sangat meng-copy cara Si B..

dalam pale otak aku, aku keliru dan selalu bertanya, kenapa eik nak copy Si B sedangkan Si A nie, ada paras rupa yang molek.. andai dia menjadi diri dia sendiri alangkah lebih molek dan cantik lagi?? tapi sampai skang pun aku tak dapat jawapan tu... :p

so... aku nak tanya ar korang2 semua, kenapa ar mereka2 nie suka meng-copy orang len?? baik dalam dunia realiti mahupun dunia blogging... share sikit pandangan korang pulak... :)

ps : Yang Baik Jadikan Sempadan.. Yang Buruk Jadikan Tauladan.. :)





Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

15 comments:

FaTiN said...

yeah!
jadilah diri sendiri
xpayah fotostat imej org lain kan?
heheee

Unknown said...

fatin : sgt btl... :)
b u self adalah yg terbaik... :p

Bulan Dilangit Osaka Biru said...

jalan mudah hummm...
tak kemana punn

Pocket said...

masa belajar,
memang la kena meniru,
tiru dulu.. then bila dah identiti sendiri terbentuk.. buleh la berdiri ngan cara sendiri...
trademark sendiri...

tapi buken nyer copy 100%!
tu naya orang tu namanya...

samer cam mekap or attitude (GIrls)
memula memang la niru jap..then bila
sndiri pun dah ada keyakinan..
bawak la jalan sendiri, jangan sampai baju pun nak tiru baju idola kan..
kang dua manusia ngan baju yg sama..
punya la boring.

umi_e said...

Salam... blogging pun ada main copy-cat gak ke??? :P

Macam2lah dorang ni... buat jelah apa2 dengan cara sendiri... ada idea update... takde modal biarlah dok bersarang dan berdebu (cam blog kak e lah tu hehehehehe)

* apa yang pasti kak e suka gambar tu! Kucing tu cute sungguh!!!

Unknown said...

bulan : yup.. jalan yg amat mudah dan memang tak keman2 pun.. tak kan maju pun... :)

pocket : hehehe... tapi yg nie tiru 100%.. kalo msa study dlu penah gak try2 tiru dlm exam... :p

umie : hehehe... ada.. jagn tak tau.. ramai yg sy tgk kebyakkan suka sgt meniru blogger len yg popular..
btl3.. ada idea update.. xde biarkan aje.. :)
heheeh.. ambik ar kalo suka gmbr kucing tu... :)

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

copy paste entry boleh tahan lagi..tapi lau nak copy paste perangai dan sikap..euuuuuu...apekah? xde prinsip idop ke? adoi la hai..sampai nak copy cara idop org len..nak buat ape kan..xde pekdah..

Unknown said...

aida : hehehe.. bg kita yg bukan dalam golongan copy cat nie, memang kita akn ckp xde faedahnya.. tapi bg mereka2 nie ada faedah dan agenda yg tersembunyi... :)

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

pakcik cuma tergile2 kat photoshop... tu yg hbis dok tacap.. tp haram x jadi.. muwakakaka

Unknown said...

pokcik : alohai pokcik... sy pun photoshop gak.. :)

Lady ZubaidaH said...

Salam Linda!
Great post...Suka sangat gambar di atas^.~

Lady ZubaidaH said...

Salam Linda!
Great post...Suka sangat gambar di atas^.~

intanurulfateha said...

.idola ape plak neh kak
.x mo lah
.nanges kang
T____________________T

.kite bese3 jerr
.tp kn, pelik gak bile ade org copy entry gedik kite tuu
.hakhak~

Unknown said...

zue : hehehe... thanx ya... :)
suka ambik ar gmbr tu... :p

intan : ish3... awat lak nak nagis?? patut epy.. akak ada sebab ngape jdkan awk antara idola akak... :)

Abd Rahim said...

Jadilah diri sndiri yg paling pntng..pasal copy2 nie jgn la suka copy tak baik tau...lebih bagus pergi minum kopilah...

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)