Thursday, April 15, 2010

1 Malaysia... :)


Salam n eelloopp semua~
apa khabar korang semua?? ada sihat?? semoga sihat2 sokmo,... :)
sebelum itu aku nak ucap SALAM 1 MALAYSIA wat semua... :)

walaweii.. tetiba lak bersemangat kebangsaan yang mendalam... :p
bukan apa just nak tanya pendapat korang adakah gagasan 1 Malaysia nie berjaya bagi pandangan korang... bukan nak bangkitkan apa2 di sini ok.. hanya pertanyaan pendapat sahaja.. sebabnya dalam minggu lepas, ada yang mai kedai aku tuk wat survey mengenainya.. :p

andai mengikut kefahaman aku nie, 1 Malaysia bermakna semua kaum adalah sama.. tak boleh nak gaduh2 atau apa aje.. perlu menjaga sensetiviti setiap kaum serta agama dan pegangang mereka.. kalo aku silap, sila betulkan.. ini daripada sudut pandangan kefahaman aku saje.. :)

tapi, sejak kebelakangan ini, aku lihat ada gak yang mengutuk atau mencerca kaum lain.. memanggil kaum lain dengan panggilan yang tak sepatutnya.. menghina agama lain dengan kata2 yang aku rasakan amat ar tak patut..
sory, bukan nak mengenakan sesapa ok.. ini tiada kaitan dengan yang idup ataupun yang mati mahupun mana2 kaum atau agama..

please ar jangan nak kutuk2 ataupun nak mempersendakan kaum serta agama lain.. kita kan dalam 1 malaysia.. 1 negara yang aman.. ngape perlu bangkitkan perkara2 yang boleh membuatkan negara kita menjadi kucar kacir?? kita lihat aje negara2 jiran kita, betapa dorang sentiasa dalam keadaan huru hara.. tak pernah tenteram.. tak pernah merasa sedikit pun keadaan yang aman..adakah kita yang dah berada di dalam negara yang aman damai ini ingin menjadi seperti mereka?? 

anak2 terbiar tak bersekolah.. anak2 tak berbapa beribu.. terbiar tanpa arah tujuan.. ibu bapa kehilangan anak2.. kehilangan insan2 yang tersayang.. adakah kita sanggup nak jadi macam itu?? 

abaikan ar pasal aliran politik yang kita bawa.. cuba letakkan kita dalam satu gagasan yang hanya memikirkan akan keamanan negara kita.. janganlah kita mencaci serta menghina laum lain.. 

aku tau, kalo korang lihat pada nick name aku, korang sure akan menyatakan yang aku berbangsa cina.. tapi korang silap.. aku sebenarnya seorang melayu.. ok2... aku akui yang aku bukan 100% melayu tulen.. bapa ku seorang yang berbangsa cina dan ibuku melayu jawa.. aku bangga sebabnya aku di lahirkan dalam pelbagai keturunan.. aku ada darah cina, melayu serta jawa yang mengalir dalam darah aku..

jadi, kenapa perlu kita mempersendakan kaum lain andai kita boleh bekerjasama antara satu dengan yang lain?? bukan aku sorang yang berketurunan campuran ok dalam Malaysia nie, banyak dah yang berketurunan campuran.. 

jd, aku mohon pada kalian semua, jangan ar bangkitkan isu2 perkauman atau mempersendakan agama kaum2 lain.. kita masing2 mempunyai pendirian agama masing2.. kepercayaan serta adat2 kaum kita memsaing.. sila hormat antara satu dengan yang lain.. :)
kerana kita 1 MALAYSIA.. :)

ps : Bangga Di Lahirkan Di Dalam Negara Yang Bertuah Ini... :)
Dan Dengan Bangganya Aku Menyatkan Yang Aku Bangga Menjadi Anak Malaysia... :)






Terima Kasih Kerana Sudi Menziarahi Dan Membaca Di Teratak Numb Gurl'z.. Segala Entry Dan Gambar Gambar Adalah Hak Milik Sah Tuan Teratak Kecuali Yang Di Nyatakan Sahaja.. Harap Maklum.. ^^

3 comments:

Siti Zubaidah said...

I rasa masih belum berjaya kerana unity sesama kaum di bumi Malaysia tercinta masih lemah!

~LP Lum~ said...

zue : yup.. kenapa sukar sgt nak satukan kaum2 di malaysia nie eik??

Siti Zubaidah said...

Rasanya 'racial biasness' is punya utama.

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
PoKcik Dot yaNg BaGi

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Nie Award Yang Di berikan Oleh Cik Siti Zubaidah

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Dak Miera :)

nUmb GurL'z AwaRd :

nUmb GurL'z AwaRd :
Award Yang Di Berikan Oleh Kak Yasmin.. :)